Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) صبح امروز دوشنبه ۲۴ شهریور با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارت خانه برگزار شد.

آیت الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید عالی‌قدر به همین مناسبت پیام تصویری به اختتامیه این کنگره ارسال و طی سخنانی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره سالیانه گفت: ائمه اهل بیت(ع) حقوق بزرگی دارند و هرچه که زمان بگذرد حقانیت آنان برای مردم و جهانیان روشن‌تر می‌شود، جناب بخاری و مسلم در دو صحیح خود حدیث اثنا عشر را نقل کردند که پیامبر گرامی فرمود: این امت من عزیز است به وسیله دوازده امام، دوازده خلیفه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرجع تقلید در ادامه مطلب فوق اظهار کرد: دوازده خلیفه که عزت اسلام به آنان منوط است البته دیگران کوشش می کنند که این دوازده نفر را بر چهار خلیفه اول و بعدا هم بر خلفای اموی و عباسی منتقل کنند در حالی که آنان توجه ندارند که عزت اسلام باید به وسیله این دوازده خلیفه احیا شود، آیا خلفای اموی واقعا مظهر عزت اسلام بودند؟ در واقع جریان عاشورا عزت اسلام بود یا کشتن مردم مدینه عزت اسلام بود؟

آیت الله العظمی سبحانی افزود: در میان اهل بیت(ع) امام سجاد(ع) برنامه خاصی داشت، زیرا در زمانی زندگی می کرد که جامعه از نظر اخلاقی سقوط کردند، کسانی که تاریخ آن زمان را ببینند، کَاَنه جامعه اسلامی آن جامعه اسلامی نبود و درمیان آنان کارهای خلاف و غلط و غیر صحیح که نمی خواهم از آنها نام ببرم رواج بیشتری در مکه و مدینه داشت.

وی تصریح کرد: لذا امام سجاد(ع) اولین وظیفه خود را در این دید که به اصلاح جامعه بپردازد، در نتیجه به وسیله ادعیه و برنامه‌های دیگر جامعه را به سوی صلاح رهبری کرد.

این مرجع تقلید گفت: از این مساله غفلت نکنیم که همه وظیفه امام قیام مسلحانه نیست؛ خِیر!  دعاهای حضرت که در جامعه منتشر می شد یک نوعی تاثیر در بالا بردن اخلاق جامعه بود؛ من عباراتی که مورخین در آن زمان می نویسند به زبان نمی آورم، اولین قدم اصلاح جامعه به وسیله بالا بردن اخلاق بود، همچنین امام سجاد(ع) جریان عاشورا را زنده نگه داشت، البته امام هر موقع آب می بیند گریه می‌کند؛ رویکردهایی از این دست هرچند که ممکن است ریشه عاطفی داشته باشد اما ریشه سیاسی هم دارد و آن حضرت می‌خواهد که این جریان  در تاریخ بماند، این جریان درسی است برای امت و حضرت برای باقی ماندن آن تا روز قیامت کوشش کرد.

آیت الله العظمی سبحانی افزود: علاوه بر این امام سجاد(ع) کادری را به عنوان علمای اخلاق تربیت می کرد که بتوانند درجامعه کارهای اخلاقی انجام دهند، اما نسبت به مسایل سیاسی هم توجه داشت و زمانی که دعای مکارم الخلاق را مطالعه می کنیم این جریان ها در این دعا مذکور است.

وی در بخش دیگری از این پیام تصویری با اشاره به دستگیری امام سجاد(ع) از نیازمندان به صورت ناشناس تصریح کرد: راوی می گوید بعد از شهادت امام سجاد(ع) فهمیدیم کسانی که به ایتام و بیچارگان کمک می کرد کسی جز امام سجاد(ع) نبود.

آیت الله العظمی سبحانی گفت: به دو مساله سفارش می کنم، اولا کتاب صحیفه سجادیه یک کتاب درسی باشد، اگر همه ادعیه حضرت هم مناسب نباشد دعاهای مخصوصی از آن انتخاب شده و در مدارس، دانشگاه ها و حوزه ها تدریس شود، ثانیا امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود ۵۰ حق را بیان کرده است که اگر امروز مطرح شود کانه امام(ع) این روزها و اوضاع را می بیند و این حقوق را بیان کرده است.

کد خبر 5023487

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله جعفر سبحانی کنگره امام سجاد اختتامیه محرم 99 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سند 2030 دفتر تبلیغات اسلامی امام حسین ع پیام تسلیت معنویت حوزه علمیه نقد کتاب محمدعلی تسخیری ویروس کرونا عرفان های نوظهور آیت الله العظمی امام سجاد ع عزت اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی

ماهرخ ابراهیم‌پور: نشست نقد و بررسی کتاب «پیامبران بومی‌گرای ایران در سده‌های آغازین اسلام (شورش‌های دهقانی و زردشتی‌گری محلی)» اثر پاتریشیا کرون با ترجمه کاظم فیروزمند چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی بهرامیان، محقق و پژوهش‌گر تاریخ اسلام در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این کتاب سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شد که در زمان چاپ آن مولف فوت شده بود و سال ۱۴۰۳ که در نشر «نامک» به چاپ رسید، کاظم فیروزمند، مترجم آن در قید حیات نبود. در این نشست طبق اعلام قبلی قرار بود، روزبه زرین‌کوب، استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه تهران، حضور داشته باشد که نتوانست حضور پیدا کند.

پاتریشیا کرون در سال ۱۹۴۵ در دانمارک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی به مطالعه و شناخت سرزمین‌های دور علاقه‌مند شد. کرون پیش از ورود به دانشگاه به سه زبان آلمانی،‌ انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کرد. رشته‌ی تاریخ خاورمیانه را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترا گرفت، و پس از دریافت بورس تحقیقاتی، نخستین پژوهش‌های خود درباره‌ی تاریخ خاورمیانه و اسلام را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب از کرون منتشر شده است. کتاب «هاجرگرایی» که از دل تز دکترای وی بیرون آمده است سوءتفاهم‌برانگیزترین کتاب او به شمار می‌آید. «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از دیگر آثار این صاحب‌نظر فقید، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. «خلیفه خدا»، «غلامان اسب سوار»،‌ «تجارت مکی و ظهور اسلام»، «جوامع ماقبل صنعتی» و «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» نیز از دیگر کتاب‌های این ایران‌شناس است. کرون همچنین ۷۰ مقاله شامل ۱۰ مقاله‌ی در زمینه ایران‌شناسی منتشر کرده است.

علی بهرامیان، پژوهش‌گر تاریخ و رئیس بخش اسناد مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در بررسی کتاب «پیامبران بومی‌گرای ایران در سده‌های آغازین اسلام (شورش‌های دهقانی و زردشتی‌گری محلی)» گفت: دوره‌ای که پاتریشیا کرون به آن پرداخته، زمان انتقال حکومت از امویه به عباسی است که در آن ایرانی‌ها نقش عمده‌ای داشتند. تحرکات ابتدا از کوفه آغاز شد و پس از آن با هوشمندی خاصی به خراسان (شرق ایران) انتقال پیدا کرد و به جایی رسید که در سال ۱۳۲ هجری سپاهی که ابومسلم خراسانی به سمت کوفه فرستاد، توانست این شهر را فتح و خلاقت اموی را ساقط کند.

او افزود: در این دوره اتفاقی که رخ داد و کم و بیش تا دروه‌ی بعد از مامون هم ادامه پیدا کرد؛ شکل‌گیری سلسله جنبش‌ها و قیام‌هایی به‌ویژه در شرق ایران بود. ابتدا قیام به‌آفرید زرتشتی بود. او در دین زرتشتی اصلاحاتی را انجام داد. طبق روایت‌ها موبدان زرتشتی نزد ابومسلم رفتند و گفتند این فرد دین ما و شما را فاسد کرده است و ابومسلم هم لشکری فرستاد و او را در نزدیکی به گمانم تربت‌جام سرکوب کرد. بعدی قیام ابن‌مقنع و استادسیس است و یوسف البرم و در نهایت بابک که نزدیک به بیست سال در آذربایجان مقاومت کرد اما در انتها از سوی عباسیان شکست خورد و عاقبت افشین توانست بابک را دستگیر و قلعه‌ی او را تسخیر کند.

این محقق تاریخ اسلام عنوان کرد: لذا این دوره در تاریخ اسلام دوره‌ی به‌خصوصی است و افرادی هم که در آن ایفای نقش کرده‌اند، ویژه‌اند. این موضوع بارها از سوی مورخان و پژوهش‌گران به صورت اجمالی و تفضیلی تحقیق و بررسی شده است از جمله غلامحسین صدیقی در کتاب «جنبش‌های دینی ایرانی: در قرن‌های دوم و سوم هجری»، عبدالحسین زرین‌کوب در «دو قرن سکوت» و «ایران بعد از اسلام» و خود پاتریشیا کرون در مقاله‌ی «ابن‌مقنع و سپیدجامگان» - که به صورت انفرادی به یکی از این جنبش‌ها پرداخت و در ایران محقق محترم مسعود جعفری جزی آن را به صورت یک کتاب در انتشارات ماهی به چاپ رساند.

علی بهرامیان چرا با طرح این پرسش که «چرا این جنبش‌های سیاسی مهم است؟» ادامه داد: پژوهشگران خارجی و ایرانی بارها به این پرداخته‌اند ‌که چه موضوعی به لحاظ سیاسی باعث می‌شد این اشخاص دست به قیام بزنند و کسانی را دور خودشان گرد بیاورند و فعالیت‌هایی هم داشته باشند و پس از آن سلسله عقایدی که به آن‌ها نسبت داده می‌شود به چه ترتیب است؟ به لحاظ صحت و سقم در چه وضعیتی است؟ همه‌ی آن‌چه به آن‌ها نسبت داده شده از اباحه‌گری (اشتراک در اموال و زنان و...)، ادعای نبوت و حلول همه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اغلب مورخان به صورت کلی به آن‌ها می‌نگریستند و این موضوع بررسی نشده که آیا این عقاید در ایران سابقه داشته و می‌توان برای آن‌ها نمونه‌هایی پیدا کرد؟ به لحاظ سیاسی چه انگیزه و رویکردی داشتند؟ آیا می‌خواستند خلیفه را ساقط کنند یا مانند بابک و مازیار آن‌طور که ادعا شده ایران را به دوره ساسانی برگردانند؟

او ادامه داد: در واقع در پی یافتن پاسخ پرسش‌های بالا مورخان ایرانی به کلی‌گویی بسنده کرده و مدعی‌اند آن‌چه به این قیام‌ها نسبت داده می‌شود، تهمت است؛ اما کسی توضیح نمی‌دهد چرا چنین تهمت‌هایی به این نوع جنبش‌ها وارد شده است؟! لازم بود یک محقق این موضوع را بشکافد و از منظر انواع و اقسام منابع تحلیل کند. پاتریشیا کرون، مولف ««پیامبران بومی‌گرای ایران در سده‌های آغازین اسلام (شورش‌های دهقانی و زردشتی‌گری محلی)» فارغ از این‌که با دیدگاه‌هایش در این کتاب موافق باشیم یا نه، تقریبا چنین رویکردی را اتخاذ کرده و در چهار فصل به بررسی موضوع از منظر منابع گوناگون پرداخته و کار دشواری را پیش برده است...

مدیر بخش اسناد مرکز اسناد دایره‌المعارف بزرگ در پایان اظهار داشت: درباره‌ی جنبش‌های ایرانی قرن دوم و سوم رازهای زیادی وجود دارد که به احتمال زیاد ریشه در ایران عهد ساسانی دارد. به عبارتی در آن جامعه‌ی پرجنب‌وجوش دوره‌ی خسروپرویز بعد از اتمام جنگ‌های سی‌ساله، بحران‌های اقتصادی و آمدن اعراب (به نظر) سرپوشی روی آن‌ها گذاشته شده که یک‌دفعه در عهد عباسی مانند زنجیری پاره شد. تقابل در این جنبش‌ها، بیش‌تر از این‌که جنبه‌ی ایرانی – عربی داشته باشد، جنبه‌ی ایرانی – ایرانی دارد. این نکته‌ی بسیار مهمی است؛ چون طبقه‌ای از باقی‌مانده‌ی دیوان‌سالاران و موبدان ساسانی بیش‌ترین مشکل را با این جنبش‌ها داشتند. این مسائلی که ذکر شد بررسی جنبش‌ها از لحاظ سیاسی است، اما از لحاظ التقاطی، پاتریشیا کرون در فصل دوم و سوم کتاب به بررسی آن اهتمام ورزیده است.

۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902325

دیگر خبرها

  • بیداری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی به داخل دانشگاه‌های آمریکا رسید
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
  • چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود