صحیفه سجادیه کتاب درسی باشد/ گویی امام سجاد(ع) در رساله حقوق امروز و این اوضاع را میدیده است
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۷۹۴۳
یک مرجع تقلید شیعه با بیاناینکه گریههای امام سجاد(ع) ریشه سیاسی دارد، گفت: امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود ۵۰ حق را بیان کرده است که اگر امروز مطرح شود کانه امام(ع) این روزها و اوضاع را میبیند و این حقوق را بیان کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت الله العظمی «جعفر سبحانی»، از مراجع تقلید، پیام تصویری به اختتامیه این کنگره ارسال و طی سخنانی ضمن قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این کنگره سالیانه گفت: ائمه اهل بیت(ع) حقوق بزرگی دارند و هرچه که زمان بگذرد حقانیت آنان برای مردم و جهانیان روشنتر میشود، جناب بخاری و مسلم در دو صحیح خود حدیث اثنا عشر را نقل کردند که پیامبر گرامی(ص) فرمود: این امت من عزیز است به وسیله دوازده امام، دوازده خلیفه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مرجع تقلید در ادامه مطلب فوق اظهار کرد: دوازده خلیفه که عزت اسلام به آنان منوط است البته دیگران کوشش می کنند که این دوازده نفر را بر چهار خلیفه اول و بعدا هم بر خلفای اموی و عباسی منتقل کنند در حالی که آنان توجه ندارند که عزت اسلام باید به وسیله این دوازده خلیفه احیا شود، آیا خلفای اموی واقعا مظهر عزت اسلام بودند؟ در واقع جریان عاشورا عزت اسلام بود یا کشتن مردم مدینه عزت اسلام بود؟
آیت الله العظمی سبحانی افزود: در میان اهل بیت(ع) امام سجاد(ع) برنامه خاصی داشت، زیرا در زمانی زندگی می کرد که جامعه از نظر اخلاقی سقوط کردند، کسانی که تاریخ آن زمان را ببینند، کَاَنه جامعه اسلامی آن جامعه اسلامی نبود و درمیان آنان کارهای خلاف و غلط و غیر صحیح که نمی خواهم از آنها نام ببرم رواج بیشتری در مکه و مدینه داشت.
وی تصریح کرد: لذا امام سجاد(ع) اولین وظیفه خود را در این دید که به اصلاح جامعه بپردازد، در نتیجه به وسیله ادعیه و برنامههای دیگر جامعه را به سوی صلاح رهبری کرد.
این مرجع تقلید گفت: از این مساله غفلت نکنیم که همه وظیفه امام قیام مسلحانه نیست؛ خِیر! دعاهای حضرت(ع) که در جامعه منتشر می شد یک نوعی تاثیر در بالا بردن اخلاق جامعه بود؛ من عباراتی را که مورخین در آن زمان می نویسند به زبان نمی آورم، اولین قدم اصلاح جامعه به وسیله بالا بردن اخلاق بود، همچنین امام سجاد(ع) جریان عاشورا را زنده نگه داشت، البته امام(ع) هر موقع آب می بیند گریه میکند؛ رویکردهایی از این دست هرچند که ممکن است ریشه عاطفی داشته باشد اما ریشه سیاسی هم دارد و آن حضرت(ع) میخواهد که این جریان در تاریخ بماند، این جریان درسی است برای امت و حضرت برای باقی ماندن آن تا روز قیامت کوشش کرد.
آیت الله العظمی سبحانی افزود: علاوه بر این امام سجاد(ع) کادری را به عنوان علمای اخلاق تربیت می کرد که بتوانند در جامعه کارهای اخلاقی انجام دهند، اما نسبت به مسایل سیاسی هم توجه داشت و زمانی که دعای مکارم الخلاق را مطالعه می کنیم این جریان ها در این دعا مذکور است.
وی در بخش دیگری از این پیام تصویری با اشاره به دستگیری امام سجاد(ع) از نیازمندان به صورت ناشناس تصریح کرد: راوی می گوید بعد از شهادت امام سجاد(ع) فهیمیدیم کسانی که به ایتام و بیچارگان کمک می کرد کسی جز امام سجاد(ع) نبود.
آیت الله العظمی سبحانی گفت: به دو مساله سفارش می کنم، اولا کتاب صحیفه سجادیه یک کتاب درسی باشد، اگر همه ادعیه حضرت(ع) هم مناسب نباشد دعاهای مخصوصی از آن انتخاب شده و در مدارس، دانشگاه ها و حوزه ها تدریس شود، ثانیا امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود 50 حق را بیان کرده است که اگر امروز مطرح شود کانه امام(ع) این روزها و اوضاع را می بیند و این حقوق را بیان کرده است.
پایان پیام/397منبع: شبستان
کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد کنگره بین المللی امام سجاد ع آیت الله سبحانی آیت الله العظمی امام سجاد ع عزت اسلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمینیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد (ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد (ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر (ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین (ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! اینکه دین، داشتن دختر را نعمت میداند که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متأسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم (ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم (ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان (عج)، از زنان هستند».
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا (س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم (س) است.
وی افزود: اسماً همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماً به نزد رسول اکرم (ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر (ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماً از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آئینه جلال و جمال» دارند که حتماً بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت (ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی (ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
کد خبر 6093965 سمانه نوری زاده قصری