علت اينکه شیعه 12 امام دارد و نه بيشتر چيست؟
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۷۶۴۷
به گزارش ایکنا، در رابطه با اينکه چرا ما شيعيان قائليم که امامان معصوم (ع) دوازده نفر بيشتر نيستند گفتني است که تنها راهي که در اين زمينه وجود دارد، روايات متواتری است که از طرف پيامبر (ص) به دست ما رسيده است همچنين رواياتي که در آن هر امامي امام بعد از خود را معرفي کرده است. (1)
در رواياتي که حتي از طرف اهل سنت نقلشده، عدد خلفا پيامبر(ص) دوازده نفر معينشده است بهعنوان نمونه:
1-قال رسولالله (ص): «ان هذالامر لا ينقضي حتي يمضي فيهم اثنا عشر خليفه؛ اين امر (دين اسلام) به سر نيايد تا دوازده خليفه و جانشين را پشت سر گذارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
2- هنگاميکه آيه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي اْلأَمْرِ مِنْکُمْ»(3) نازل شد و اطاعت کساني که بهعنوان «اولو الامر» بهطور مطلق، واجب کرد و اطاعت ايشان را همسنگ اطاعت پيغمبر اکرم (ص) قرارداد. جابر بن عبدالله انصاري از آن حضرت پرسيد: اين «اولوالأمر» که اطاعتشان مقرون به اطاعت شما شده چه کساني هستند؟ پيامبر (ص) فرمودند: «هم خلفائي يا جابر و ائمه المسلمين من بعدي. اولهم علي بن ابي طالب، ثم الحسن، ثم الحسين، ثم علي بن الحسين، ثم محمدبن علي المعروف في التوراه بالباقر- ستدرکه يا جابر، فأذا لقيته فاقراه مني السلام- ثم الصادق (ع) جعفر بن محمد، ثم موسي بن جعفر، ثم علي بن موسي، ثم محمد بنعلي، ثم علي بن محمد، ثم الحسن بن علي، ثم سميي و کنيتي حجه الله في ارضه و بقيته في عباده ابن الحسن بن علي ... .»(4)
3-قال رسولالله (ص): «لا يزال امر الناس ماضيا ما وليهم اثنا عشر رجلاً... کلّهم من قريش؛ تا آنکه دوازده مرد بر آنها فرمان برآنند کار مردم پيوسته بگذرد... که همگى آنان از قريش هستند»؛ و نيز قال رسولالله (ص): «ان عدة الخلفاء بعدى عدة نقباء موسى؛ شمار جانشينان من به تعداد نقباى موسى است»؛ و نيز «لا يزال هذا الدين قائما حتى يکون عليکم اثنا عشر خليفه؛ تا وقتیکه دوازده خليفه و جانشين بر شما حکومت کنند دين پيوسته برپاست». (5)
رواياتي كه حاكي از آن است كه جانشينان پيامبر پس از او دوازده نفرند، توسط راويان فراواني واردشده است. گذشت زمان و آشنايي انسان با جهان روشن ساخته است كه مقصود پيامبر از اين دوازده خليفه همان امامان دوازدهگانه از اهلبيت اوست. زيرا نميتوان اين احاديث را بر خلفاي راشدين تطبيق كرد چون تعداد آنان از دوازدهتا كمتر است. همچنين نميتوان آنها را به پادشاهان اموي منطبق نمود زيرا تعداد آنان از دوازدهتا بيشتر بوده و همگي جز عمر بن عبدالعزيز عناصري ظالم و ستمگر بودهاند. گذشته از اين در برخي از روايات، پيامبر فرموده است: اين دوازده نفر از دودمان هاشماند درحالیکه خلفاي بني اميه از تيره اميه بودهاند. در برخي از روايات آمده است كه پيامبر اسلام وقتي خواست بگويد: جانشينان من همگي از بنیهاشماند از صداي خود كاست زيرا گروهي از حضار خلافت بنيهاشم را دوست نداشتند. همچنين نميتوان اين دوازده خليفه را به خلفاي بنيعباسي تفسير کرد زيرا تعداد آنان از دوازده نفر بيشتر بوده و آنان پيوسته با نزديكان پيامبر در جنگ و ستيز بودند و فرمان خدا را دربارهي نزديكان او رعايت نميکردند. بنابراين راهي جز اين نيست كه بگوييم مقصود پيامبر در روايات مزبور دوازده خليفه از عترت و اهلبيت اوست كه همگي داناترين مردم عصر خود و پارساترين و بافضیلتیترین آنها بودهاند و دانشهاي خود را جز از طريق پدران خود، كه سينهبهسينه به پيامبرمي رسيد، نگرفته بودند. (6)
4-در منتخب کنز العمال از جابر بن سمره چنين نقلشده که «بر اين امت دوازده خليفه حکومت خواهند کرد به عدد نقباء بنياسرائيل»، (7)
5-پيامبر اسلام (ص) در مورد ائمه دوازدهگانه بيان صريح دارند الائمه بعدى اثنى عشر، تسعة من صلب الحسين و التاسع مهديّهم؛ امامان بعد از من دوازده نفرند که نه نفر از ايشان از صلب امام حسين ع بوده و نهمين ايشان مهدي (عج) است. (8).
البته اگر امامان مثلاً چهارده نفر بودند و يا ۲۰ نفر و بيشتر و کمتر بودند بازهم اين پرسش مطرح بود. هرچند بايد گفت عددها رازهاي مهم دارند که ممکن است هنوز براي ما کشف نشده باشد.
بنابراين نصوصى که از پيامبر اکرم (ص) در مورد تعداد ائمه(ع) واردشده است و اهل سنت و شيعه آن را نقل کرده است، حقانيت شيعه اثبات ميشود؛ و اضافه بر آن در مورد امامت ائمه دوازدهگانه (ع) چه بهصورت دستهجمعي و چه بهصورت فردا به فرد، نصوص و متون زيادي واردشده است وهر يک از امامان امام بعد از خود را معرفى کرده است و امام بدون نص و تعيين امام قبلي نيست.
پينوشتها:
1. براي آگاهي بيشتر از اين روايات به «اصول کافي، ج ۱ کتاب الحجه» مراجعه کنيد.
2. صحيح مسلم، ج ۶، کتاب الاماره، باب الناس تبع لقريش ص ۳.
3. نساء، آيه ۵۹.
4. غايه المرام ص ۲۶۷، «اثبات الهداه» ج ۳ ص ۱۲۳ و ينابيع الموده ص ۴۹۴.
5. براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ک: صحيح مسلم، ج ۳، کتاب الامارة.
6. ينابيع الموده شيخ سليمان قندوزي چاپ استانبول سال 1301 و ص 446.
7. منتخب کنز العمال.
8. کفاية الاثر ۲۳، نقل ازموسوعه الامام على بن ابيطالب، ج ۲، ص ۴۸.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۷۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا این «دوازدهوجهی» باستانشناسان را حیرتزده کرده است؟ (+عکس)
شاید صدها یا هزاران سال بعد، کسانی که آثاری از تمدن ما را پیدا میکنند، ندانند که آن اشیاء برای ما واقعا چه کاربردی داشتهاند. خود ما هم در نسبت با برخی از آثار باستانی همین وضع را داریم. یکی از رازآمیزترین اشیاء باستانشناسی که تا کنون کشف شدهاند، «دوازدهوجهیهای رومی» هستند.
به گزارش فرادید، ما تقریباً هیچ چیز در مورد این اشیاء مرموز نمیدانیم؛ در واقع آنقدر اطلاعات باستانشناسان و مورخان دربارۀ این اشیاء کم است که تا کنون نظریههای کاملا مختلفی در مورد معنی و عملکرد آنها شکل گرفته است.
یکی از قویترین سرنخهایی که در مورد این اشیاء در اختیار داریم، نقشهای است که محل کشف دهها مورد از آنها را نشان میدهد؛ این نقشه به ما میگوید که آنها در بخشی از امپراتوری روم محبوبیت خاصی داشتند: شمال فرانسه، انگلستان و آلمان امروزی.
دربارۀ دوازدهوجهی رومی چه میدانیم؟دوازدهوجهیهای رومی اجسامی توخالی و 12 ضلعی هستند که هر ضلع آن به نوبۀ خودش حالت یک پنج ضلعی را دارد و تقریباً همیشه حاوی یک سوراخ است. لبههای بیرونی این اشیاء اغلب دارای برجستگیهای گرد هستند.
بیشتر این اشیاء از برنز ساخته شدهاند، اما برخی نیز از جنس سنگ هستند و سوراخ یا دستگیره ندارند. قطر آنها از حدود 1.5 تا 4.5 اینچ (4 تا 11 سانتی متر) متغیر است و اندازه سوراخها نیز متفاوت است، از 0.2 تا 1.5 اینچ (6 تا 40 میلی متر).
اشیایی از این نوع قبلا ناشناخته بودند تا اینکه اولین مورد در سال 1739 در هرتفوردشایر پیدا شد. در مجموع، حداقل 116 مورد از این اشیاء پیدا شدهاند که بیشتر آنها در حوضه راین، در سوئیس کنونی، شرق فرانسه و جنوب آلمان یافت شدهاند. برخی از آنها در میان گنجینههای سکه یافت شدند که نشان میدهد صاحبانشان آنها را ارزشمند میدانستند. قدمت بیشتر آنها را میتوان قرن دوم و سوم پس از میلاد دانست.
اسباببازی، ابزار، تقویم . . .؟هیچ اشارهای به دوازده وجهی در متون مربوط به زمان رومیان باقی نمانده است و بنابراین هر نظریهای در مورد عملکرد آنها صرفا بر اساس حدس و گمان است. تا کنون چندین فرضیه مختلف دربارۀ کارکرد این اشیاء ارائه شده است:
1. نوع خاصی از تاس که در یک بازی مثل نرد به کار میرفته است.
2. یک شیء جادویی، احتمالاً از مذهب سلتیک.
3. یک اسباب بازی برای کودکان.
4. وزنهای برای تورهای ماهیگیری
5. سر عصای روسای قبیله یا افراد مهم.
6. نوعی ساز موسیقی
7. ابزاری برای تخمین فواصل و بررسی زمین، به ویژه برای اهداف نظامی.
8. دستگاهی برای تشخیص سکههای تقلبی.
9. تقویمی برای تعیین اعتدال بهار و پاییز ویا تاریخ بهینه کاشت گندم.
10. یک جا شمعی. (بقایای موم در یکی دو مورد از اشیاء بازیابی شده یافت شده است.)
11. یک اتصالدهنده برای تیرهای فلزی یا چوبی.
12. ابزار بافندگی مخصوص دستکش. (این توضیح میدهد که چرا هیچ دوازده وجهی در مناطق گرمتر امپراتوری یافت نشد.)
13. وسیلهای برای تعیین قطر لولههای آب.
14. پایهای برای علامتهای عقاب. (هر لژیون رومی یک پرنده نمادین را بر روی یک میله در میدان نبرد حمل میکرد.)
15. نوعی ابزار طالعبینی (بر روی یک دوازده وجهی که در سال 1982 در ژنو یافت شد، نام لاتین 12 علامت زودیاک نوشته شده بود.)
اما همانطور که گفته شد، هیچ یک از این نظریات تایید نشدهاند و بنابراین هنوز راز دوازدهوجهی رومی حل نشده باقی مانده است.
کانال عصر ایران در تلگرام