دین اسلام؛ دین خشونت، تهدید و تکفیر نیست/ دوازده امام مختص همه امت اسلامی است نه تنها اهل تشیع
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۴۹۱۹
امام جمعه شهرستان میرجاوه گفت: دوازده امام متعلق به همه ی امت اسلام است و اخلاق حسنه پیامبر و خیر خواهی مختص همه امت اسلامی است نه تنها اهل تشیع.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مولوی عبدالرحیم ریگیان پور در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون ضمن تسلیت به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص) در تشریح خصوصیات و ویژگی های برجسته اخلاقی و رفتاری ایشان اظهار داشت: حضرت محمد(ص)؛ پیامبر رحمت بودند که سراپا اخلاق، عطوفت، نرمی، مهربانی بود و همنوای یتیمان، از مظلوم حمایت می کرد و از ظلم و کفار بیزاری داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: پیامبر(ص) در همه ابعاد زندگی سرشار از اخلاق و عطوفت بودند و حتی در زمان خودشان در مقابل مشرکین مکه که آزار و اذیت می کردند ایشان با نرم خویی وارد می شدند.
وی با تاکید بر اینکه امروز نیز در جامعه اسلامی و شرایط حساس جامعه مقام معظم رهبری با تاسی از اخلاق پیامبر (ص) محور اخلاق مسلمانان جهان هستند افزود: ایران اسلامی با تمام دنیا از راه مصلحت و تعامل وارد می شود چرا که راه پیامبر با ابر قدرتها و سران وقت نیز به همین گونه بوده است . دین اسلام و امت پیامبر، امت تهدید و خشونت و تکفیر نیست و برگرفته از اخلاق حسنه است.
مولوی ریگیان پور ادامه داد: اخلاق حسنه بزرگترین ویژگی پیامبر اکرم(ص) بود که می توانیم با الگو قرار دادن آن که عین قران و درسی است برای موفقیت و پیشرفت ما به سعادت برسیم . ائمه و اهل بیت پیامبر(ص) ایمان اهل سنت هستند و اهل سنت هیچ گاه شک و تردیدی نسبت به آنها نداشته است.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) مختص اهل تشیع نیست بلکه متعلق به همه امت اسلامی اعم از شیعه و سنی است و همچنین آزادگی امام حسین(ع) درسی است برای همه آزادگان امت اسلامی و هیچ کس نمی تواند در خصوص شهامت ایشان و یارانشان منکر باشد.
مولوی اهل سنت اضافه کرد: اهل سنت و تشیع همه برادر و یکی هستند و دوازده امام متعلق به همه ی امت اسلام است و اخلاق حسنه پیامبر و خیر خواهی مختص همه امت اسلامی است نه تنها اهل تشیع.
وی تصریح کرد: دین اسلام مجموعه ای ازاخلاق ، عطوفت، نرمی، خیر خواهی و مهربانی و دلسوزی است که باید در بین ما فرهنگ سازی بشود هر چند به برکت انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون این مولفه ها سرلوحه ما بوده و خواهد بود.
وی در پایان کمک به هم نوعان زلزله زده کرمانشاهی و همدردی با آنها را نتیجه اخلاق اسلامی دانست و گفت: این بود آنچه پیامبر به دنبال آن بودند و فرمودند که "من آمده ام تا درس اخلاق را کامل کنم و به شما بدهم".
انتهای پیام
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،شجاعی در این کتاب نظر به اهمیتی که برای این فراز از نهجالبلاغه به عنوان منشور و آئیننامه حکومت اسلامی قائل بوده است، آن را به صورت مجزا در قالب کتابی آورده است.
شیوه ترجمه این متن ارائه همزمان متن با ترجمه است. شجاعی در صفحات این کتاب متن فارسی و به دنبال آن و در کنارش، متن عربی این نامه را قرار داده است و سعی کرده با استفاده از سادهترین و شیواترین عبارات از عهده ترجمه این اثر برآید. نکته قابل توجه در این ترجمه آهنگین بودن آن و تلاش برای ارائه متنی است که بیآنکه به دنبال روایتی شاعرانه در ترجمه باشد توانسته آهنگی حماسی به خود بگیرد و به شکلی خاص عبارات را در پی هم و به منظور ترجمه قرار دهد.
شجاعی که پیش از این نیز در حوزه ترجمه آثاری همچون ترجمه برخی از ادعیه را در قالب کتاب عرضه کرده است، در این اثر تازه به تناسب و اقتضای محتوا سعی کرده تا اثری را پدید بیاورد که همانند متن عربی آن، صلابت یک نامه و در عین حال شورانگیزی توصیههای دنیوی و اخروی آن را در خود دارا باشد.
یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره این کتاب مقدمهای است که شجاعی برای این اثر تالیف کرده است. او در مقدمه خود به نوعی هدف از حکومت در اسلام و آنچه به عنوان خلافت و حکمرانی در این آئین بر مسلمانان رفته را مرور و در ادامه از زبان خود درباره منشور حکومت علوی و اسلامی که برگرفته از نهج البلاغه است و در نامه حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر متبلور میشود نکاتی را بیان کرده است.
شجاعی در این مقدمه که برای فهم محتوای این نامه، متنی کارساز و دقیق به شمار میرود، نخست تقسیم بندی حکومت اسلامی به دو شیوه حکومت برگرفته از اسلام علوی و حکومت برگرفته شده از اسلام اموی را معرفی و ترسیم میکند و برای هر یک از آنها نیز شاهد مثالی را برمیشمارد. در ادامه شجاعی با بیان مختصر ویژگیهای هر یک از دو شکل از آیین مسلمانی و حکومت داری، به بایستههای و ضرورتهای قواعد حکومت از منظر اسلام حقیقی اشاره کرده و نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را نماد و سمبل خلق این قواعد معرفی میکند و از مخاطب میخواهد این فرمان را به عنوان شاخصی برای بررسی رفتارهای دولتمردان مورد استفاده قرار دهند و با آن دست به شناسایی و واکاوی کارنامه عمل آنها بزنند.
شجاعی همچنین از این عهدنامه در بخشی از مقدمه خود به عنوان مهمترین سند در حمایت از حقوق بشر در تمامی دنیا یاد کرده است و تاکید دارد که از ابتدای خلق بشریت تا کنون هیچ سندی به مانند این به تعریف حدود رابطه میان مردم و حکومت نپرداخته است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901728