Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@00:13:36 GMT

انتقاد شیخ حسین انصاریان از برخی منبری ها

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۵۷۴۵

انتقاد شیخ حسین انصاریان از برخی منبری ها

استاد حسین انصاریان در نخستین جلسه سخنرانی خود در حسینه مکتب الزهراء(س) مشهد، اظهار کرد:امیرالمؤمنین(ع) در بخش اولِ یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغهمی‌فرمایند:کسی که بهشت را پیش رو دارد و دوزخ را روبروی خود دارد،پایان راهی که در دنیا طی می‌کند،یا بهشت است یا دوزخ و مقصد سومی وجود ندارد؛ عقیده‌مند به بهشت و جهنم برای انجام کارهای مثبت می‌کوشد و برای ترک کارهای حرام به خودش زحمت و رنج می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه کسی اولین بار بهشت و جهنم را مطرح کرد؟

وی درباره اینکه بهشت و جهنم از چه زمانی مطرح شده است، گفت:منابع مایعنی قرآن و روایات اهل‌بیت(ع)شروع سخن‌ گفتن از بهشت و جهنم را با شروع بیان دین هماهنگمی‌دانند؛ یعنی زمانیکه پروردگار مهربان عالم، دین را به‌عنوان طرح یک زندگی پاک و سالم ارائه کرده، در همان زمان هم روی‌آوردندگان به دین را روی‌آورندگان به بهشت شمرده و پشت‌کنندگان به دین را حرکت‌کنندگان به‌سوی جهنم دانسته است.خدا بوده که مسئله بهشت و جهنم را برای اولین‌بار مطرح کرده و بعد از پروردگار، 124 هزار پیغمبر از این دو محل نام برده‌اند و در کنار انبیاء، 114 کتاب آسمانی-که آخرینش قرآن مجید است-از بهشت و جهنم در صدها آیه نام برده‌اند؛ بعد از پیغمبر اسلام(ص) و بعد از نزول قرآن هم، دوازده امام معصوم(ع)، صادق، راستگو، بی‌نظر و خیرخواه، از بهشت و جهنم نام برده‌اند.از نظر عقلی نمی‌ توان گفت که خبر خدا، 114 کتاب، 124 هزار پیغمبر و دوازده امام از بهشت و جهنم دروغ است؛ برای یک دروغ که این‌همه راستگو، بی‌نظر و خیرخواه،سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

هیچ گاه علتی برای دروغ‌گفتن راستگویان عالم پیدا نمی‌کنیم

استاد انصاریان ادامه داد:دروغ‌گفتن بر پروردگار عالم همه جا و نسبت به همه چیز محال است، وجود مقدس خدا بر بهشت و جهنم آگاه است و با برپاکردن قیامت، بهشت و جهنم هم ظهور می‌کند و آشکار می‌شود.دروغ گفتن این سه منبع مقدس و آگاه در مورد وجود بهشت و جهنم محال است چرا که کسی دروغ می گوید که سودی از دروغ گفتن عاید او شود، مثلاً شخصی دروغ می گوید تا رأی قاضی را منحرف کند و پرونده را به سود خود تمام کند؛یا دروغ می گوید تا طرف مقابل را برای کاری که نکرده‌، قانع کند، اما پروردگار عالم، انبیاء و ائمه طاهرین(ع) با کدام‌یک از این موارد روبرو بودند!؟ما باید فکر کنیم که دروغگو چرا می‌خواهد دروغ بگوید و آیا علت دروغ در وجود مقدس پروردگار، انبیاء، 114 کتاب و دوازده امام(ع) موجود است!؟ تا قیامت هم زنده باشیم، بچرخیم و بگردیم، علتی برای دروغ‌گفتن راستگویان عالم پیدا نمی‌کنیم.

وی به حضور و وجود نمونه های برتر در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد:زمانی مردم یمن به پیغمبر(ص) نامه نوشتند یا نماینده ای فرستادند و از پیامبر(ص) مبلغ دین خواستند، آنان نوشتند:یا رسول‌ الله، ما علاقه داریم که دین خدا را بفهمیم؛ شما برای ما عالمیوارد به دین، بفرستید.پیغمبر اسلام هم قبول کردند و شخصی را به نام معاذ ‌بن‌ جبل انتخاب کردند و به او فرمودند:به یمن برو و مردم را با این مقداری که از قرآن، دین و معارف الهی یاد گرفته‌ای، آشنا کن.

مالک اشتردر میان جمعیت کرهٔ زمین هم‌وزن ندارد

استاد انصاریان به چهره های تربیت شده اسلام در یمن اشاره و تصریح کرد:مردم یمن در پذیرش دین یک جامعه کم‌نظیری بودند؛کمیل ‌بن ‌زیاد نخعی کسی بود که دعای کمیل را اولین‌بار از امیرالمؤمنین(ع) نقل کرد و به نام خودش ثبت شده است.کمیل از حضرت تقاضا کرد وامیرالمؤمنین(ع) نیز شمرده‌شمرده در روز جمعه این دعا را برای او خواند و کمیل هم آن را نوشت و پخش کرد؛ عابس‌ بن ‌شبیب شاکری، یکی از بالاترین چهره‌های ایمان و یکی از 72 تن اصحاب سید الشهدا و از یمنی‌هاست؛ اویس قرن از یمنی‌هاست و از همه این تعداد بالاتر مالک‌ اشتر نخعی است.مالک اصالتاً اهل یمن بود.امیرالمؤمنین(ع)دو جمله دربارهٔ مالک دارد که کوه، طاقت این دو جمله را ندارد وواقعاً شگفت آور است که بعضی از بندگان پروردگار،خودشان را در معرفت و در عمل به کجا رساندند؛ در حال حاضر اگر خدا مالک را از عالم برزخ به دنیا بیاورد و به او بگوید:مالک یکسال برو و در این کرهٔ زمین بمان و بین مردم باش؛ مالک همچنان در بین هفت‌میلیارد جمعیت کرهٔ زمین هم‌وزن ندارد؛ در اهل ایمان، در شیعه، در آخوند، در عالم، در مرجع تقلید، در بازاری خیلی متدین، هم‌وزن ندارد به دلیل اینکه وقتی خبر شهادت او را به امیرالمؤمنین(ع) دادند،حضرت بلافاصله به مسجد کوفه آمدندو به منبر رفتند و درباره مالک سخنرانی کردندکه در نهج البلاغه موجود است.سید رضی این سخنرانی را نقل کرده است، در یکی از این جملاتامیرالمؤمنین(ع)می‌فرمایند: «مالک تا روز قیامت مادری را سراغ ندارم که مانند تو را بزاید»انسان از خودشخجالت‌زده می‌شود که ما در قرنِ وسایل الکترونیکی زندگی می‌کنیمو خیلی راحت به رشته‌های مختلف علمی دسترسی داریم، در دل تمدن بار آمده‌ایم؛ اما دراین‌زمینه چقدر پس‌افتاده هستیم.

به امام اقتدانکردن باعث هلاکت و دوزخی‌شدن می شود

وی با بیان اینکه امامان انسان های برتر در عقل و علم هستند و به همین دلیل علم آنها نسبت به آینده و گذشته فراگیر است، اظهار کرد:اگر امیرالمومنین(ع) به عنوان امام، از آینده خبر نداشته باشد و نداند که تا روز قیامت مانند مالک آفریده نمی شود، دیگر امام نخواهد بود. کلمهٔ امام در قرآن مجید است و خدا در سورهٔ انبیاء، امام نام‌گذاری کرده است: «جعلناهم ائمة مستقیماً؛ خود من اینان را به‌عنوان امام انتخاب کرده‌ام»امام هستند چون امتیازات کاملی داشتند، ازجمله همین امتیاز علمی که دانش شان به گذشته و به آینده فراگیر بود.در نهج‌البلاغه نقل شده کهامیرالمؤمنین(ع)می‌فرمایند: «فاستنطقوه»، از قرآن بپرسید؛ اما قرآن که زبان ندارد تا جواب شما را بدهد، بیایید از من بپرسید-که من زبان قرآن هستم-در قرآن مجید«علیان فیه علم ما یأتی»، دانش به آینده«والحدیث عن الماضی»و تمام اخبار گذشتهوجود دارد؛ یعنی من که زبان قرآن هستم، از نظر علمی به تمام آینده و گذشته وصل هستم.لذا جلوافتادن از امام حرام است و بدین معناست که من خودم می‌دانم و به فکر خودم می‌رسد، من حق و باطل را تشخیص می‌دهم، یعنی من بالاتر از امام هستم؛ درحالی‌که این حرف یکدروغاست.البته عقب‌افتادن از امام یعنی امام را رهاکردن و به او اقتدانکردن هم باز باعث هلاکت و دوزخی‌شدن است.

وی گفت:اصول کافی بعد از قرآن مجید و نهج ‌البلاغه و صحیفه، از معتبرترین کتاب‌های ماست البته هر کتابی غیر از قرآن قابل نقد است؛ مثلاً در اصول کافی چند روایت هست که من خودم به این نتیجه رسیدم که نقل کلینی(ره) نیست، بلکه این روایات را در زمان‌هایی که کتاب‌ها خطی بود و یک عده‌ایمی‌نوشتند و مزد می‌گرفتند، وارد این کتاب کرده‌اند؛ وگرنه ردهٔ علمی کلینی(ره) خیلی بالاتر از این است که بعضی از این روایات را خودش وارد کرده باشد؛ اما نود درصد روایات اصول کافی قابل اعتماد است.حدود شانزده‌هزار روایت در دورهٔ کافی است واین روایت در جلد دوم است؛ در این روایتآمده، یک ‌نفر محضر مبارک امیرالمؤمنین(ع)می‌آید و به ایشان می‌گوید: «اُحبک»، من تو را دوست دارم.در کتاب شریف کافی است که حضرت چند لحظه‌ای سرشان را پایین انداختند، بعد سرشان را بلند کردند و فرمودند:یقیناً در دوستی من دروغ می‌گویی و تو ابداً من را دوست نداری!گفت:علی ‌جان، از کجا از قلب من خبر داری که من دروغ می‌گویم؟ باید از دل من خبر داشته باشی که من دوستت ندارم و به من بگویی دورغ می‌گویی؛ از کجا می‌گویی دروغ می‌گویم؟ حضرت فرمودند:من به قلبت کار ندارم و نیازی هم نبوده که از دلت بفهمم که من را دوست داری یا نداری؛ من همین چند لحظه‌ای که فکر کردم، تمام ارواح عاشقانم را از زمان آدم تا قیامت نگاه کردم، تو در بین آنها نبودی، پس دروغ می‌گویی!این علم، آگاهی و دانش امام است.

خبرها را بلافاصله قبول نکنید و درباره آنها تحقیق کنید

استاد انصاریان اظهار کرد:شاید اگر فردی به شما بگویند که دوستتان دارد، حرف خوبی باشد، اما دانشمندان می‌گویند«خبر یحتمل صدق و الکذب»، خبری که می‌شنوید، احتمال دهید که راست یا دروغ است؛ وقتی با دلیل برایتان ثابت شد خبر راست است، قبول کنید؛ اما وقتی ثابت شد، خبر دروغ است، رد کنید و گوش ندهید.در حال حاضر در کشور خودمان، هر روز صدها خبر یا می‌شنویم یا در تلفن‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی می‌بینیم، پروردگار عالم می‌فرماید: سماعون للکذبنباشید و به دروغ گوش ندهید.خبرهایی که می‌بینید را بلافاصله قبول نکنید ودرباره آنها تحقیقکنید؛اگر به راست بودن آنها رسیدید، بپذیرید وگرنه، قبول نکنید، نقل هم نکنید.

سه‌نفر کنار اعمالتان هستند و به کارکرد کنونی شما آگاهند

وی به وجود سه ناظر بر اعمال ما در دنیا اشاره و تصریح کرد:خداوند در سورهٔ توبه می‌فرماید:همواره سه ‌نفر کنار اعمالتان هستندو به کارکرد کنونی شماآگاه هستند،«فسیری الله عملکم»خدا،«فسیری الله عملکم و رسوله»، پیغمبر(ص) و«و المؤمنون»دوازده امام(ع).

استاد انصاریان افزود:شاید فکر می‌کنید پروندهٔ قیامت یک جلد ضخیم با مثلاً پنج‌هزار صفحه است که شماره‌بندی شده و تاریخ و روز زندگی و گناهی که مرتکب شدیم را از پانزده ‌سالگی در آن نوشته‌اند؛ اما چنین پرونده‌ای در قیامت نداریم و قرآن هم به این پرونده اشاره‌ای ندارد. «شهد علیهم سمعهم و ابصارهم و جلودهم»، چشمتان، گوشتان و پوستتان در قیامت به کل اعمالتان شهادت می‌دهند، چون همهٔ اعمالتان در گوش، چشم و پوستضبط است. «نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم»، یک صفحهٔ پرونده دست و یک صفحه پا هست؛ یک پروندهٔ قیامت خودمان، یک پرونده‌ علم خدا، یک پرونده‌ علم پیغمبر(ص) و یک پرونده‌ علم ائمهٔ طاهرین(ع) است.کدام ‌یک می توانیمدر قیامت گناهانمان را در کنار پروندهٔ وجودی خود، خدا، پیغمبر(ص) و ائمه(ع) انکار کنیم؟چگونه می توانیم به چشم، گوش و پوست بگوییم ما گناهی نکردیم و دروغ می گویید!؟

استاد انصاریان نسبت به سخنان منبریان انتقادی کرد و گفت:نمی دانم چرا این نکات را دیگر گویندگان روی منبرها نمی گویند، بهتر است به جای هزینه‌کردن وقتِ مردم در مورد آمریکا و اسرائیل و این حزب و آن حزب و راست و چپ که تا به امروز هیچ سودی از این صحبت ها نبردیمبلکه ضرر هم کرده‌ایم، مردم را با کتاب خدا و روایات آشنا کنیم؛ مردم از این حرف‌ها خسته شده‌اند واین صحبت ها را پس می‌زنند؛آنها را با مسائل الهی آشنا کنید؛ برای مردم از قرآن و روایات ترمز باطنی درست کنید؛ مردم را متوجه خدا کنید؛ دو چیز در این مملکت کاملاً گم شده است:یکی خدا و دیگری قیامت.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۵۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه در مدارس و دانشگاه‌های ما ارزش‌های مادی مورد نظر قرار گرفته است، گفت:‌ اگر بخواهیم منزلتی به قشری بدهیم باید سود بیشتری به آنها بدهیم و این فاجعه است که ارزش مادی ما بیشتر از سایر شاخصه‌ها باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی شامگاه پنجشنبه در مراسم تجلیل از معلمان سرآمد استانی و کشوری که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد اظهار داشت: مسئله، علم و ارزش ذاتی علم است و آن چیزی که مهم است این است که در اروپا علم ارزش ذاتی نداشت و بشر قصد داشت با علم بر انسان‌ها مسلط شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دیدگاه عمومی علمی ارزشمند است که سود بیشتری دارد افزود: در قدیم به جمله علم بهتر است یا ثروت دقت نکردیم و روی آن فکر نکردیم و آن را جدی نگرفتیم و در حال حاضر شاهد این هستیم که ارزش علم به سودآوری آن است و آن رشته‌ای که سودآوری بیشتری دارد ارزش بیشتری هم دارد.

شاخصه علم در جامعه اسلامی نباید به سودآوری آن باشد

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی شاخصه علم نباید به سودآوری آن باشد بیان کرد:  جامعه اسلامی اگر شاخصه‌های علم را شاخصه‌های اسلامی بداند باید برای علم ارزش زیادی قائل باشد چه سودآور باشد چه نباشد.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه نظام آموزشی باید سالم باشد عنوان کرد: اگر نظام آموزشی ما سالم بود شاهد پیشرفت هستیم و ارزش معلم بالا می‌رود چرا که دیگر ارزش‌های مادی مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه در مدارس و دانشگاه‌های ما ارزش‌های مادی مورد نظر قرار گرفته تصریح کرد: اگر بخواهیم منزلتی به قشری بدهیم باید سود بیشتری به آنها بدهیم و این فاجعه است که ارزش مادی ما بیشتر از سایر شاخصه‌ها باشد.

معلم به پر منزلت ترین قشر جامعه تبدیل شود

امام جمعه همدان  با بیان اینکه تلاش ما باید بر ایجاد یک جایگاهی در بین قشر دانشجو و استاد باشد، تصریح کرد: باید ارزش‌های خودمان را از سمت مادی دور کنیم و سعی ما بر این باشد که معلم به پر منزلت ترین قشر جامعه تبدیل شود.

وی افزود: سعی ما باید بر این باشد که جامعه به رشد خودش برسد و معلم باید به ارزش ذاتی خودش برسد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه احترام به معلم یکی از واجب ترین کارها است افزود: یکی از برکت‌های علم همین است که به معلم احترام گذاشته شود و جایگاه والای معلمان در سطح جامعه حفظ شود.

معلمان در پرورش نخبگان نقش کلیدی دارند

استاندار همدان با  اشاره به اینکه همه دانشمندان، پرورش یافتگان معلمان هستند گفت: این معلمان هستند که با تلاش و دلسوزی خودشان باعث پرورش دانشمندان و آینده سازان آینده این مرز و بوم می‌شوند که این خودش ارزشمند است.

 علیرضا قاسمی فرزاد اظهار داشت: فرهنگیان نقش کلیدی در تعلیم و تربیت جامعه ایران اسلامی با توجه به غنای بالای فرهنگی آن دارند که باید به این قشر توجه خاصی شود.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت فرهنگی از غنای بالایی برخوردار است تصریح کرد: آموزش و پروش در کشور ما در حوزه های مختلف از یک قدمت و عظمت بسیار بالایی برخوردار است که نقش بسیار زیادی را دارد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تاثیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب دو چندان شد بیان کرد:  انقلاب اسلامی به ما یاد داد که این ارگان هم انسان ساز است و هم اینکه تاثیر زیادی در رشد و توسعه این مرز و بوم نقش دارد.

استاندار همدان با بیان اینکه بسیاری از مقامات استانی و کشوری تا کنون از خانواده آموزش و پروش هستند عنوان کرد: بسیاری از مقامات دولتی ما از نیروهای بسیار توانا و دلسوز و متعهد در همین ارگان هستند و آموزش‌وپرورش پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی نشان داده که این نهاد مقدس انسان‌ساز و پرورش‌دهنده نیروی تواناست.

وی با اشاره به اینکه همه دانشمندان، پرورش یافتگان توسط معلمان هستند عنوان کرد: این معلمان هستند که با تلاش و دلسوزی خودشان باعث پرورش دانشمندان و آینده سازان آینده این مرز و بوم می شوند که این خودش ارزشمند است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام جمعه اردبیل به سفیر اسرائیل در آذربایجان /ظاهرا آذری‌ها را موجودات نادانی فرض کرده که می‌تواند دروغ هایش را به ما بفروشد
  • انتقاد یک امام جمعه از مشروب‌خوری برخی پزشکان ایرانی
  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • انتقاد امام جمعه اردبیل از وزارت نیرو در مدیریت سدها
  • هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
  • تشییع پیکر شهید حجت‌الله یوسفیه در ورامین
  • بازداشت هزاران دانشجو در آمریکا دروغ آزادی بیان را اثبات کرد
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • امید اول بارسلونا در جهنم زرد غیب شد!
  • «پاری سن ژرمن» در جهنم «وستفالی» گرفتار شد