منبری ها مردم را با مسائل الهی آشنا کنند/ انتقاد از برخی منبرها
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۸۴۷۱۴
شیخ حسین انصاریان گفت: گویندگان روی منبرها بهتر است به جای هزینه کردن وقتِ مردم در مورد آمریکا و اسرائیل و این حزب و آن حزب و راست و چپ، مردم را با مسائل الهی آشنا کنند.
به گزارش خبرنگار مهر،استاد حسین انصاریان در نخستین جلسه سخنرانی خود در حسینه مکتب الزهراء(س) مشهد، اظهار کرد:امیرالمؤمنین(ع) در بخش اولِ یکی از خطبههای نهجالبلاغهمیفرمایند:کسی که بهشت را پیش رو دارد و دوزخ را روبروی خود دارد،پایان راهی که در دنیا طی میکند،یا بهشت است یا دوزخ و مقصد سومی وجود ندارد؛ عقیدهمند به بهشت و جهنم برای انجام کارهای مثبت میکوشد و برای ترک کارهای حرام به خودش زحمت و رنج میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چه کسی اولین بار بهشت و جهنم را مطرح کرد؟
وی درباره اینکه بهشت و جهنم از چه زمانی مطرح شده است، گفت:منابع مایعنی قرآن و روایات اهلبیت(ع)شروع سخن گفتن از بهشت و جهنم را با شروع بیان دین هماهنگمیدانند؛ یعنی زمانیکه پروردگار مهربان عالم، دین را بهعنوان طرح یک زندگی پاک و سالم ارائه کرده، در همان زمان هم رویآوردندگان به دین را رویآورندگان به بهشت شمرده و پشتکنندگان به دین را حرکتکنندگان بهسوی جهنم دانسته است.خدا بوده که مسئله بهشت و جهنم را برای اولینبار مطرح کرده و بعد از پروردگار، 124 هزار پیغمبر از این دو محل نام بردهاند و در کنار انبیاء، 114 کتاب آسمانی-که آخرینش قرآن مجید است-از بهشت و جهنم در صدها آیه نام بردهاند؛ بعد از پیغمبر اسلام(ص) و بعد از نزول قرآن هم، دوازده امام معصوم(ع)، صادق، راستگو، بینظر و خیرخواه، از بهشت و جهنم نام بردهاند.از نظر عقلی نمی توان گفت که خبر خدا، 114 کتاب، 124 هزار پیغمبر و دوازده امام از بهشت و جهنم دروغ است؛ برای یک دروغ که اینهمه راستگو، بینظر و خیرخواه،سرمایهگذاری نمیکنند.
هیچ گاه علتی برای دروغگفتن راستگویان عالم پیدا نمیکنیم
استاد انصاریان ادامه داد:دروغگفتن بر پروردگار عالم همه جا و نسبت به همه چیز محال است، وجود مقدس خدا بر بهشت و جهنم آگاه است و با برپاکردن قیامت، بهشت و جهنم هم ظهور میکند و آشکار میشود.دروغ گفتن این سه منبع مقدس و آگاه در مورد وجود بهشت و جهنم محال است چرا که کسی دروغ می گوید که سودی از دروغ گفتن عاید او شود، مثلاً شخصی دروغ می گوید تا رأی قاضی را منحرف کند و پرونده را به سود خود تمام کند؛یا دروغ می گوید تا طرف مقابل را برای کاری که نکرده، قانع کند، اما پروردگار عالم، انبیاء و ائمه طاهرین(ع) با کدامیک از این موارد روبرو بودند!؟ما باید فکر کنیم که دروغگو چرا میخواهد دروغ بگوید و آیا علت دروغ در وجود مقدس پروردگار، انبیاء، 114 کتاب و دوازده امام(ع) موجود است!؟ تا قیامت هم زنده باشیم، بچرخیم و بگردیم، علتی برای دروغگفتن راستگویان عالم پیدا نمیکنیم.
وی به حضور و وجود نمونه های برتر در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد:زمانی مردم یمن به پیغمبر(ص) نامه نوشتند یا نماینده ای فرستادند و از پیامبر(ص) مبلغ دین خواستند، آنان نوشتند:یا رسول الله، ما علاقه داریم که دین خدا را بفهمیم؛ شما برای ما عالمیوارد به دین، بفرستید.پیغمبر اسلام هم قبول کردند و شخصی را به نام معاذ بن جبل انتخاب کردند و به او فرمودند:به یمن برو و مردم را با این مقداری که از قرآن، دین و معارف الهی یاد گرفتهای، آشنا کن.
مالک اشتردر میان جمعیت کرهٔ زمین هموزن ندارد
استاد انصاریان به چهره های تربیت شده اسلام در یمن اشاره و تصریح کرد:مردم یمن در پذیرش دین یک جامعه کمنظیری بودند؛کمیل بن زیاد نخعی کسی بود که دعای کمیل را اولینبار از امیرالمؤمنین(ع) نقل کرد و به نام خودش ثبت شده است.کمیل از حضرت تقاضا کرد وامیرالمؤمنین(ع) نیز شمردهشمرده در روز جمعه این دعا را برای او خواند و کمیل هم آن را نوشت و پخش کرد؛ عابس بن شبیب شاکری، یکی از بالاترین چهرههای ایمان و یکی از 72 تن اصحاب سید الشهدا و از یمنیهاست؛ اویس قرن از یمنیهاست و از همه این تعداد بالاتر مالک اشتر نخعی است.مالک اصالتاً اهل یمن بود.امیرالمؤمنین(ع)دو جمله دربارهٔ مالک دارد که کوه، طاقت این دو جمله را ندارد وواقعاً شگفت آور است که بعضی از بندگان پروردگار،خودشان را در معرفت و در عمل به کجا رساندند؛ در حال حاضر اگر خدا مالک را از عالم برزخ به دنیا بیاورد و به او بگوید:مالک یکسال برو و در این کرهٔ زمین بمان و بین مردم باش؛ مالک همچنان در بین هفتمیلیارد جمعیت کرهٔ زمین هموزن ندارد؛ در اهل ایمان، در شیعه، در آخوند، در عالم، در مرجع تقلید، در بازاری خیلی متدین، هموزن ندارد به دلیل اینکه وقتی خبر شهادت او را به امیرالمؤمنین(ع) دادند،حضرت بلافاصله به مسجد کوفه آمدندو به منبر رفتند و درباره مالک سخنرانی کردندکه در نهج البلاغه موجود است.سید رضی این سخنرانی را نقل کرده است، در یکی از این جملاتامیرالمؤمنین(ع)میفرمایند: «مالک تا روز قیامت مادری را سراغ ندارم که مانند تو را بزاید»انسان از خودشخجالتزده میشود که ما در قرنِ وسایل الکترونیکی زندگی میکنیمو خیلی راحت به رشتههای مختلف علمی دسترسی داریم، در دل تمدن بار آمدهایم؛ اما دراینزمینه چقدر پسافتاده هستیم.
به امام اقتدانکردن باعث هلاکت و دوزخیشدن می شود
وی با بیان اینکه امامان انسان های برتر در عقل و علم هستند و به همین دلیل علم آنها نسبت به آینده و گذشته فراگیر است، اظهار کرد:اگر امیرالمومنین(ع) به عنوان امام، از آینده خبر نداشته باشد و نداند که تا روز قیامت مانند مالک آفریده نمی شود، دیگر امام نخواهد بود. کلمهٔ امام در قرآن مجید است و خدا در سورهٔ انبیاء، امام نامگذاری کرده است: «جعلناهم ائمة مستقیماً؛ خود من اینان را بهعنوان امام انتخاب کردهام»امام هستند چون امتیازات کاملی داشتند، ازجمله همین امتیاز علمی که دانش شان به گذشته و به آینده فراگیر بود.در نهجالبلاغه نقل شده کهامیرالمؤمنین(ع)میفرمایند: «فاستنطقوه»، از قرآن بپرسید؛ اما قرآن که زبان ندارد تا جواب شما را بدهد، بیایید از من بپرسید-که من زبان قرآن هستم-در قرآن مجید«علیان فیه علم ما یأتی»، دانش به آینده«والحدیث عن الماضی»و تمام اخبار گذشتهوجود دارد؛ یعنی من که زبان قرآن هستم، از نظر علمی به تمام آینده و گذشته وصل هستم.لذا جلوافتادن از امام حرام است و بدین معناست که من خودم میدانم و به فکر خودم میرسد، من حق و باطل را تشخیص میدهم، یعنی من بالاتر از امام هستم؛ درحالیکه این حرف یک"دروغ"است.البته عقبافتادن از امام یعنی امام را رهاکردن و به او اقتدانکردن هم باز باعث هلاکت و دوزخیشدن است.
وی گفت:اصول کافی بعد از قرآن مجید و نهج البلاغه و صحیفه، از معتبرترین کتابهای ماست البته هر کتابی غیر از قرآن قابل نقد است؛ مثلاً در اصول کافی چند روایت هست که من خودم به این نتیجه رسیدم که نقل کلینی(ره) نیست، بلکه این روایات را در زمانهایی که کتابها خطی بود و یک عدهایمینوشتند و مزد میگرفتند، وارد این کتاب کردهاند؛ وگرنه ردهٔ علمی کلینی(ره) خیلی بالاتر از این است که بعضی از این روایات را خودش وارد کرده باشد؛ اما نود درصد روایات اصول کافی قابل اعتماد است.حدود شانزدههزار روایت در دورهٔ کافی است واین روایت در جلد دوم است؛ در این روایتآمده، یک نفر محضر مبارک امیرالمؤمنین(ع)میآید و به ایشان میگوید: «اُحبک»، من تو را دوست دارم.در کتاب شریف کافی است که حضرت چند لحظهای سرشان را پایین انداختند، بعد سرشان را بلند کردند و فرمودند:یقیناً در دوستی من دروغ میگویی و تو ابداً من را دوست نداری!گفت:علی جان، از کجا از قلب من خبر داری که من دروغ میگویم؟ باید از دل من خبر داشته باشی که من دوستت ندارم و به من بگویی دورغ میگویی؛ از کجا میگویی دروغ میگویم؟ حضرت فرمودند:من به قلبت کار ندارم و نیازی هم نبوده که از دلت بفهمم که من را دوست داری یا نداری؛ من همین چند لحظهای که فکر کردم، تمام ارواح عاشقانم را از زمان آدم تا قیامت نگاه کردم، تو در بین آنها نبودی، پس دروغ میگویی!این علم، آگاهی و دانش امام است.
خبرها را بلافاصله قبول نکنید و درباره آنها تحقیق کنید
استاد انصاریان اظهار کرد:شاید اگر فردی به شما بگویند که دوستتان دارد، حرف خوبی باشد، اما دانشمندان میگویند«خبر یحتمل صدق و الکذب»، خبری که میشنوید، احتمال دهید که راست یا دروغ است؛ وقتی با دلیل برایتان ثابت شد خبر راست است، قبول کنید؛ اما وقتی ثابت شد، خبر دروغ است، رد کنید و گوش ندهید.در حال حاضر در کشور خودمان، هر روز صدها خبر یا میشنویم یا در تلفنهای همراه و سایر وسایل الکترونیکی میبینیم، پروردگار عالم میفرماید: "سماعون للکذب"نباشید و به دروغ گوش ندهید.خبرهایی که میبینید را بلافاصله قبول نکنید ودرباره آنها تحقیقکنید؛اگر به راست بودن آنها رسیدید، بپذیرید وگرنه، قبول نکنید، نقل هم نکنید.
سهنفر کنار اعمالتان هستند و به کارکرد کنونی شما آگاهند
وی به وجود سه ناظر بر اعمال ما در دنیا اشاره و تصریح کرد:خداوند در سورهٔ توبه میفرماید:همواره سه نفر کنار اعمالتان هستندو به کارکرد کنونی شماآگاه هستند،«فسیری الله عملکم»خدا،«فسیری الله عملکم و رسوله»، پیغمبر(ص) و«و المؤمنون»دوازده امام(ع).
استاد انصاریان افزود:شاید فکر میکنید پروندهٔ قیامت یک جلد ضخیم با مثلاً پنجهزار صفحه است که شمارهبندی شده و تاریخ و روز زندگی و گناهی که مرتکب شدیم را از پانزده سالگی در آن نوشتهاند؛ اما چنین پروندهای در قیامت نداریم و قرآن هم به این پرونده اشارهای ندارد. «شهد علیهم سمعهم و ابصارهم و جلودهم»، چشمتان، گوشتان و پوستتان در قیامت به کل اعمالتان شهادت میدهند، چون همهٔ اعمالتان در گوش، چشم و پوستضبط است. «نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم»، یک صفحهٔ پرونده دست و یک صفحه پا هست؛ یک پروندهٔ قیامت خودمان، یک پرونده علم خدا، یک پرونده علم پیغمبر(ص) و یک پرونده علم ائمهٔ طاهرین(ع) است.کدام یک می توانیمدر قیامت گناهانمان را در کنار پروندهٔ وجودی خود، خدا، پیغمبر(ص) و ائمه(ع) انکار کنیم؟چگونه می توانیم به چشم، گوش و پوست بگوییم ما گناهی نکردیم و دروغ می گویید!؟
استاد انصاریان نسبت به سخنان منبریان انتقادی کرد و گفت:نمی دانم چرا این نکات را دیگر گویندگان روی منبرها نمی گویند، بهتر است به جای هزینهکردن وقتِ مردم در مورد آمریکا و اسرائیل و این حزب و آن حزب و راست و چپ که تا به امروز هیچ سودی از این صحبت ها نبردیمبلکه ضرر هم کردهایم، مردم را با کتاب خدا و روایات آشنا کنیم؛ مردم از این حرفها خسته شدهاند واین صحبت ها را پس میزنند؛آنها را با مسائل الهی آشنا کنید؛ برای مردم از قرآن و روایات ترمز باطنی درست کنید؛ مردم را متوجه خدا کنید؛ دو چیز در این مملکت کاملاً گم شده است:یکی خدا و دیگری قیامت.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۸۴۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دروغ اجباری؛ سیاست رسانههای مدعی آزادی
در وضعیت و ساختار کنونی جامعه، رسانهها نقش مهمی در ارائه مطالب به مخاطبان خود دارند. بى تردید رسانه، به هر شکل آن، برای ایفای نقش خود وظایفی دارد که باید آنها را به بهترین وجه و حداقل در حدّ امکان خوب انجام دهد و برای ادای درست وظایف و مسئولیتهای خود نیازمند الگوگیری از کسانی است که این وظایف را به بهترین شکل انجام داده و راه خود را به درستی پیموده و از بیراهه رفتن پرهیز کردهاند.
یکی از مهمترین وظایف و شاید اولین وظیفه رسانهها، چه رادیو، چه تلویزیون و چه مطبوعات، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم درباره مسائل جامعه است؛ وظیفهای که جز با صداقت و خیرخواهی مردم، عملی نمیشود.
رسانه بایدها و نبایدهای خود را دارد، اما آن چیزی که همیشه ادعا میکنند که در انجامش بیشترین تلاش را میکنند بیان واقعیت است. واقعیتی که البته از منظر خود آن را بیان میکنند. منظری که البته به موضوعات زیادی بستگی دارد.
رسانههای مشهور جهان حالا پس از گذراندن سالها آزمون و خطا میدانند به چه شکلی واقعیت خود را به مخاطب القاء کنند، تاثیر بگذارند و در ذهن مخاطب جای گذاری کنند. به اخبار چند مدت اخیر رسانههای بزرگ جهان مانند بی بی سی دقت کنید. پوشش رسانهای آنها را در نمایش جنایات صهیونیستها در غزه و حملههای وحشیانه آنها به بیمارستان و مردم بی دفاع این منطقه و حمله به کنسولگری ایران در دمشق را با پوشش عملیات وعده صادق و آن چیزی که به مخاطب خود القا میکردند مقایسه کنید. اگر چه رسانههای مشهور مانند بی بی سی همیشه ادعای بی طرفی دارند، اما امروز تمامی مردم جهان میدانند که بی طرفی و نمایش واقعیتها چیزی به غیر از شوخی نیست.
این اتفاق را در موضوعات متفاوت چه سیاسی و چه مواردی دیگر میتوان مشاهده کرد. بی بی سی و رسانههایی مانند آن تنها وسیلهای برای اجرا کردن سیاستهای قدرتهایی هستند که آنها را بابت نیازهایشان خصوصا از لحاظ مالی تامین میکنند.
بهانه این صحبتها دروغ جدید بی بی سی درباره یکی از اغتشاشگران اغتشاشات ۱۴۰۱ است. دروغی که البته به شکلی مسخره توسط خود آنها فاش شد، اما همچنان نیز دروغ خود را بزک کرده و به مخاطب القا میکنند. میگویند از منابعی که داریم اطلاعات به دست ما رسیده و به دلیل مسائل امنیتی تصاویر منتشر شده را با فتوشاپ منتشر میکنیم تا اتفاقی برای منابع ما در ایران پیش نیاید. آنها هیچ سند رسمی منتشر نمیکنند و فقط از طریق تبلیغات و القای مخاطبان خود به دنبال ادامه دادن به دروغ خود هستند. برای هر سوالی که دروغ آنها را مشخص میکند دلیل مضحک میآورند و همچنان بر دروغ خود پا فشاری میکنند.
شبکههای اجتماعی این قبیل رسانهها را کمی چک کنید، متوجه میشوید که در جهان هیچ خبری نیست و تمامی جنایات در ایران انجام میشود. در این رسانهها انگار رژیم صهیونیستی ۳۴ هزار نفر را به شهادت نرسانده و هیچ جنگی علیه مردم فلسطین وجود ندارد. در فضای این رسانهها انگار هیچ آشوب و تظاهراتی در دانشگاههای آمریکا بر علیه صهیونیستها شکل نگرفته و همه جا در امن و امان است به جز ایران.
در این رسانهها انگار خبری از یکی از بزرگترین خیزشهای دانشجویی آمریکا پس از جنگ ویتنام وجود ندارد؛ اما اگر یک دانشجو به عنوان مثال از غذای خود در دانشگاهی در ایران خوشش نیاید آن را نمایش میدهند و آن را به بیکفایتی حکومت ایران ربط میدهند. در این رسانهها انگار همه جهان ایران است و بقیه نقاط زمین بی مشکل و همه چیز در آسایش است.
البته وظایف این رسانهها در قبال اربابان و حامیان مالی خود این رفتارها را برای آنها تبدیل به یک امر واجب کرده است و البته نباید از رسانههایی که حامی اصلیشان صهیونیستها و یا نظام سلطه و استکبار است انتظار داشت موضعی به نفع جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. این رسانهها باید در جهت سیاستهای خود قدم بردارند.
اما ما در جهت آگاهسازی مردم کشور خودمان چه کردیم که به راحتی تحت تاثیر رسانههای غربی قرار نگیرند و همه چیز را باور نکنند؟ شاید باید انتظار داشته باشیم که بهتر و با قدرت بیشتر وارد این جنگ رسانهای شویم و با آگاهی در جهت مقابله با آنها قدم برداریم.
احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد و پوشش رسانههای غربی در جریان اعتراضات دانشجویی در آمریکا اظهار کرد: این رسانهها تا آنجایی که در اختیار خودشان هست و میتوانند شروع به افشاگری میکنند و در حال بر ملا کردن تصاویر جنایات صهیونیتها هستند.
وی افزود: به دلیل آن که دستهای اختاپوسی سانسور از طرف نظام استکباری بر اینها حاکم است شاید بیش از این نتوانند، اما در آینده این هم از کنترل نظام استکباری خارج میشود و رسانهها میتوانند بیش از امروز به وظایف ذاتی یک رسانه مستقل عمل کنند.
دستمالچیان اظهار کرد: البته امروز هر فرد در فضای مجازی و رسانههای مجازی برای خود یک رسانه است و این از کنترل نظام استکباری خارج شده و نظام استکباری نمیتواند کاری کند که تصاویر چنین اعتراضات و خیزشهایی کنترل شده و محدود باشد.
کیومرث یزدانپناه کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عملکرد رسانههای بینالمللی در پوشش اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاههای آمریکا اظهار کرد: سکوت رسانههای مدعی حقوق بشر در این مقطع تاریخی درباره اعتراضات و خیزش دانشجویان در سراسر جهان ظلمی بزرگ است. سکوت آنها مغایر با اصل آزادی بیان و دفاع از مظلوم است.
وی ادامه داد: رسانهها باید در هر نقطه از دنیا نسبت به این زمینه فعال باشند و بی تفاوتی آنها به چنین اتفاقاتی نشانگر آن است که رسانه مستقلی نیستند.
کارشناس مسائل بینالملل افزود: این بی خیالی آن معنا را دارد که رسانهها هم در واقع وابسته به جریانهای قدرت هستند و برای آن که رسانهها خود را از این انگها جدا و استقلال خود را حفظ کنند، بهتر است واکنشهای جدی نسبت به جنایات صهیونستها در نوار غزه و وحشیگری و کشتار آنها داشته باشند.
یزدانپناه بیان کرد: آن چیزی که مشخص است رسانهها باید از این جنبشخواهی جهانی که به واسطه دانشجویان آمریکایی شروع شده حمایت کنند و امیدواریم که در همه نقاط جهان شاهد ادامه موضعگیریها علیه صهیونیستها و جنایات وحشیانه آنها باشیم.
وی افزود: رسانههای ایرانی هم به عنوان یکی از مدعیان دفاع از حقوق مظلوم و مدعی دفاع از حقوق فلسطین نباید در این زمینه کوتاهی کنند و به نظر من باید همیشه در خط اول مبارزات رسانهای علیه اقدامات رژیم صهیونیستی باشند.
یزدانپناه بیان کرد: وظیفه تمام رسانههای آزادیخواه جهان و آنهایی که مدعیاند تریبونشان در اختیار مظلومان جهان است، این است که اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین را پوشش دهند تا دامنه آن از مرزهای آمریکا و دیگر مناطق جهان فراتر رود و بسترها برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی فراهم شود.
گزارش: محمد حسین نیک خوی متین
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی